Často sa stretávam s obavami zákazníka, či dokáže sám postaviť RC model auta zo stavebnice tak, aby bolo všetko správne funkčné. Iste, stavebnice môžu byť rôzne kvalitné či nekvalitné, čo môže spôsobiť problémy pri stavbe. Ale v prípade stavebníc Tamiya sú obavy naozaj neopodstatnené. V prvom rade ide o veľmi dobre premyslené konštrukčné detaily, veď je to japonská značka. Ale najväčšou pomocou je stavebný návod, ktorý je v prípade stavebníc Tamiya jednoducho dokonalý. Ak budete pri stavbe postupovať presne podľa jednotlivých krokov návodu, tak sa výsledné dielo úspešne podarí.
Pripravil som pre vás sériu fotografií, ktoré vám dajú lepšiu predstavu o stavebnom postupe. Všimnite si, že každá skrutka, matica, podložka, kolík či hriadeľ, sú v návode zobrazené v životnej veľkosti. Vždy otvorte najprv sáčok A a keď z neho spotrebujete obsah, v návode bude označené, že je treba otvoriť sáčok B a tak ďalej. Neponáhľajte sa, nepreskakujte kroky.
V stavebnici je priložené lepidlo na skrutky. Nanáša sa na závit a slúži pre poistenie aby sa matica neuvoľnila. Odporúčam používať ho, je to dobré. Priložená je aj vazelína na prevody, vystačí na celý model a nemusíte ňou šetriť. Ale ani jej nemusíte dávať na ozubenie priveľa. Olej do tlmičov nalejte asi 1 mm pod okraj tela tlmiča.
Po zostavení prevodovky a motora s pastorkom, skontrolujte správnosť dosadania zubov pastorka na hnacie koleso pomocou úzkeho pásika obyčajného papiera. Ak je poloha ozubení správna, po pretiahnutí papiera ceu ozubenie, dostanete peknú "harmoniku". Ak sú záhyby papiera len málo výrazné, pritlačte pastorok viac ku kolesu. Ak sú záhyby až preseknuté, uvoľnite motor a pastorok trochu odtiahnite.
Diferenciály náprav môžete nechať plne odomknuté, to je najlepšie vtedy, keď plánujete jazdiť na spevnenom povrchu a cestách. Alebo môžete diferenciály plne uzamknúť, v stavebnici sú priložené uzamykacie segmenty, ktoré vložíte do diferenciálov a nápravy ostanú úplne tuhé. To je ideálne pre jazdu v teréne a na nestabilnom povrchu ako je piesok, blato, hlina. Treťou možnosťou je urobiť diferenciály polouzamknuté / polotuhé. Na to slúži špeciálna hmota Tamiya. Medzi ozubené kolesá v diferenciáloch vložíte malé kúsky tejto hmoty pripomínajúcej plastelínu. Podľa toho aké veľké kúsky vložíte, podľa toho bude diferenciál viac či menej tuhý. Dá sa to samozrejme upravovať aj dodatočne. Takéto polotuhé diferenciály dávajú dobré jazdné vlastnosti aj na ceste aj v teréne.
Vyrezanie a farbenie karosérie je samostatná disciplína. Postup som popísal v tomto článku: Ako farbiť lexanovú karosériu.
Ešte jedna rada na záver. Nožičky držiakov karosérie skráťte až potom ako si opakovane presne nastavíte polohu karosérie nad podvozkom. Ja som na svojom predvádzacom modeli chcel mať viac priestoru nad kolesami,preto som nastavil polohu o jednu dierku vyššie než je nakreslené v návode. Až keď budete s polohou karosérie spokojní, až potom odcvaknite nadbytočné kusy nožičiek.
Prajem vám veľa úspešných stavieb modelov Tamiya. Dajú vam zábavu hneď dvakrát: Prvý raz počas stavby, druhý raz pri jazdení.
Jozef Anďal