df-models RC monster FastTruck 5 4WD BL zelený 1/10 RTR
Kód: 1403167

Súvisiaci tovar
Podrobný popis
RC monster FastTruck 5 4WD BL zelený 1/10 RTR df-models 3167
Vysokovýkonný model auta typu monster truck na diaľkové ovládanie. Určený pre stredne pokročilých a pokročilých užívateľov. Model je poháňaný striedavým elektromotorom a má vodeodolný ESC regulátor.
Základ podvozku tvorí plastová vaňa s masívnou hliníkovou stredovou výstuhou, na ktorej sú upevnené ostatné konštrukčné celky. Všetky namáhané diely sú vyrobené zo špeciálneho plastu, ktorý má vysokú pevnosť a odolnosť. Olejové tlmiče majú hliníkové telá s nastaviteľnou tuhosťou pružín. Poloha tlmičov (odklonenie) sa dá nastaviť, obdobne ako aj ostatné prvky nastavenia geometrie podvozku. Prevodovka od striedavého elektromotora je zakrytovaná rovnako ako predný aj zadný diferenciál. Prenos krútiaceho momentu zabezpečujú kovové kardany. Všetky ozubené prevodové kolesá sú oceľové, čo predurčuje dlhú životnosť pohonného mechanizmu.
Striedavý (brushless) motor s výkonom 3000kv zrýchľuje model na približne 50 km/h, pri použití 3S Li-Pol batérie je možná rýchlosť nad 60 km/h!
Obsah balenia:
RC auto monster truck, kompletne zostavené.
Diaľkové ovládanie 2,4GHz
Batéria Li-Pol 3200mAh/7,4V
Nabíjací adaptér
Manuál
Potrebujete dokúpiť: 4x AAbatériu do vysielača.
Odporúčame dokúpiť: Výkonnejšiu pohonnú batériu, ktorá zabezpečí dlhšiu dobu jazdenia a kvalitnú programovateľnú nabíjačku, ktoré vám zabezpečí dlhšiu životnosť pohonných batérií a lepšie nabíjanie.
Technické údaje:
Mierka: 1:10
Karoséria: lexanová, nafarbená.
Pohon: 4WD
Elektromotor: veľkosť 540, striedavý, 3000kv
Dĺžka: 415 mm
Šírka: 325 mm
Výška: 200 mm
Rázvor náprav: 290 mm
Pneumatiky: 130x65 mm
Hmotnosť: 2350g
Rýchlosť: až do 60 km/h
Doba jazdy s batériou zo sady: 10 - 15 minút v závislosti od spôsobu jazdy.
Zábeh nového elektromotora
Nový model s motorom, je potrebné najprv zabehnúť. Pred začiatkom používania jednosmerného elektromotora sa jednoznačne odporúča vykonať jeho zábeh. Niektorí výrobcovia ho vyžadujú, ako podmienku uznania prípadnej reklamácie motora. Účelom zábehu je to, aby sa rotujúce časti dobre usadili, trecie plochy kontaktov zahladili, uhlíky zabrúsili do správneho tvaru. Prúd vchádza do motora na komutátorové plôšky pomocou tzv. uhlíkov, ktoré nemusia mať od výroby dokonale prispôsobený tvar. Ak sa nový motor zaťaží na maximum bez predchádzajúceho zábehu, môže dôjsť k poškodeniu komutátorovej plochy, alebo uhlíkov z dôvodu veľkého "iskrenia". Zábeh umožní čo najdokonalejšie usadenie uhlíkov na komutátor. Tak sa uhlíky budú opotrebovávať menej a vydržia dlhšiu dobu prevádzky.
Postup zábehu elektromotora:
-Ak máte nový RC model auta, alebo lode, v ktorom je už motor namontovaný, postupujte nasledovne. Položte model na podložku tak, aby sa kolesá otáčali nad povrchom. Nechajte bežať motor na čo najnižších otáčkach aspoň 20 - 30 minút. Následne môžete s modelom jazdiť 20 - 30 minút najprv nižšou rýchlosťou a postupne rýchlosť zvyšovať. Na plný výkon jazdite s modelom až po uplynutí zábehovej fázy.
-Ak máte nový motor, ktorý ešte nie namontovaný do modelu, zábeh môžete urobiť tradičným osvedčeným spôsobom ponorený vo vode. Pripojte motor k ESC regulátoru a spustite ho za káble zvislo dole do nádoby s čistou vodou. Roztočte motor na nízkych otáčkach a nechajte ho bežať 10 - 15 minút. Potom môžete otážky na niekoľko minút zvýšiť postupne až na maximum. nakoniec motor vytiahnite z vody a nechajte ho chvíľu bežať, aby sa voda z motora vyfúkala von. Zabehnutý motor môžete namontovať do modelu a môžete hneď jazdiť na plný výkon. Nemusíte mať obavu z motora ponoreného vo vode. Bude fungovať normálne a voda ho bude počas zábehu chladiť. Navyše vyplaví von čiastočky uhlíkov pri zabrúsení (voda viditeľne stmavne).
Ochrana pred prehriatím elektromotora:
Keďže je stator tvorený permanentnými magnetmi, je dobré vedieť, že tieto magnety postupne strácajú svoju "silu". Veľký vplyv však má aj teplota. Každý elektromotor sa pri prevádzke zahrieva a môže dosiahnuť teplotu aj 60o C (preto sa po jazde v žiadnom prípade nesmie motor chytať holou rukou!). Ak sa však motor nechladí, alebo chladí nedostatočne, prípadne sa jazdí dlhú dobu v maximálnych otáčkach, môže dôjsť k jeho prehriatiu a tým oslabeniu magnetov. Motor potom aj po vychladnutí už nedosiahne predchádzajúci výkon. Samozrejme hrozí poškodenie aj iných častí motora veľkým teplom. Vhodné je preto meniť režim záťaže, prípadne radšej jazdiť s dvoma menšími akumulátormi s prestávkou na výmenu a ochladenie, ako s jedným veľkokapacitným dlhý čas na plný výkon.
Výmena elektromotora, tuning:
Ak sa rozhodenete pre výmenu elektromotora v tomto modeli, dbajte na nasledujúce odporúčania.
Nový motor by mal byť rovnakého typu (veľkosť), mal by mať rovnaký počet závitov a rovnakú hodnotu napájacieho napätia ako pôvodný. Tak budete mať istotu, že model bude mať zachované pôvodné jazdné vlastnosti.
Ak plánujete tuningový motor, v prvom rade si overte, či pôvodný ESC regulátor v modeli bude schopný pracovať s tuningovým motorom, aby nedošlo k spáleniu ESC regulátora, alebo k nefunkčnosti systému ESC-motor. Pri tuningovom motore je obvykle nutné vymeniť aj pastorok s iným počtom zubov.
POZOR! Toto RC auto nie je hračka, ale je to viac prepracovaný, funkčný model, ktorý sa správa veľmi podobne ako skutočné auto. Vzhľadom na jeho realistické parametre, ak nie je správne zostavený a správne ovládaný, môže vám spôsobiť zranenie, alebo zraniť diváka, či poškodiť majetok. Model je určený na jazdu vo veľkej miestnosti, alebo vonku na suchom povrchu. Jazda vo vode, v snehu, v kalužiach, blate, piesku, vo vysokej tráve bez partričnej vodeodolnej úpravy môže spôsobiť poškodenie elektroniky modelu. Zakázaná je jazda na verejných komunikáciách a iných miestach (napr. parkoviská) s automobilovou prevádzkou. Nejazdite v hustej tráve, prehrejete alebo spálite motor!
Tento model vyžaduje pravidelnú údržbu, jeho správnym rozobratím podľa servisného návodu nestratíte záruku.
Modelármi bežne označovaný "striedavý" elektromotor je vlastne nesprávne označenie, pretože pri jeho prevádzke sa nepoužíva striedavý prúd, aký máme doma v sieti 230V. Správnejšie označenie by malo byť jednosmerný bezkomutátorový elektromotor s elektronickou komutáciou. Často sa označujú ako BL DC motory. (z anglického BrushLess - bezkefkový, bez uhlíkový...).
Klasický jednosmerný komutátorový elektromotor je veľmi spoľahlivý, ale slabinou je použitie komutácie, ktorá prebieha klzným dotykom medzi kefkami - uhlíkmi a komutátorom na rotore. Dochádza k opotrebovávaniu a pri zlej údržbe, alebo preťažení sa výrazne skracuje životnosť motora. Pri elektronickej komutácii tento problém odpadáva. Konštrukcia bezkomutátorového elektromotora je v princípe obrátená, rotujúce časti sú vymenené. Motor BL DC má pevné vinutie statora a rotuje budič tvorený väčšinou permanentnými magnetmi. Na takýto elektromotor nestačí priviesť jednoducho napätie, potrebná je riadiaca jednotka, ktorá prepína jednotlivé vinutia statora (nahrádza tak komutátor). Informácie zo spätnej väzby spracováva mikroprocesor, ktorý riadi aj ďalšie činnosti, aby motor pracoval správne. V modelárstve riadi takýto eletromotor elektronický regulátor otáčiek (ESC), v ktorom sa dajú väčšinou nastavovať a programovať rôzne hodnoty potrebnej funkčnosti elektromotora (smer otáčania, rozbeh, brzda..a pod.)
Elektromotory v súčasnosti používajú moderné magnety, ktoré majú výrazne silnejšie magnetické vlastnosti. Takže aj pri menšej a ľahšej konštrukcii poskytujú oveľa vyšší výkon ako klasické komutátorové motory. Väčšina týchto motorov je označovaná aj ako "Ourunner", v klasickom usporiadaní s rotujúcim plášťom. Použitie si našli v RC modeloch lietadiel, vrtuľníkov, dronov. V modeloch áut a lodí (ale aj leteckých modeloch), sa používajú tieto motory skryté do vonkajšieho plášťa, vyzerajú podobne ako komutátorové motory, ale majú vyvedené tri napájacie vodiče. Označujú sa ako "Inrunner".
Pri kombinovaní jednotlivých "striedavých" motorov s regulátormi je dobré dodržiavať istú kompatibilitu, nie každý motor pracuje s hocijakým regulátorom. Vhodné je dbať na doporučenie výrobcu a ideálne je používať motor aj regulátor rovnakej značky a modelového radu. Je tak zaručená kompatibilita a bezproblémová prevádzka. Motory sú delené zväčša podľa veľkosti a použitia a majú doporučený pracovný rozsah napájania, ktorý sa musí skombinovať s príslušne výkonovo stavaným regulátorom. Začiatočníkom uľahčuje výber možnosť kúpiť sadu motor+regulátor, ktoré sú v ideálnej kombinácii. Tieto zostavy sú označené väčšinou ako "Combo Set".
Montáž motora typu Ourunner môže byť dvojaká. Buď klasická, kedy je na motorovú prepážku upevnený za stator a vrtuľa (alebo iný výstup) sa pripevňuje na klasicky na hriadeľ, alebo je možná tzv. obrátená montáž (označujú sa tak aj potrebné diely na uchytenie motora), kedy sa motor pripevní v obrátenej polohe a na rotor sa pripevní špeciálny unášač, na ktorý sa montuje vrtuľa (alebo iný výstup). Montáž závisí od konštrukcie modelu.
Tieto elektromotory v súčasnosti predstavujú špičku v oblasti elektropohonu a svojimi vlastnosťami v niektorých odvetviach takmer úplne vytlačili klasické komutátorové elektromotory (napr. letecké modelárstvo).
Modelárske Líthiové akumulátory.
V modelárskej praxi sa stretnete s rôznymi druhmi líthiových akumulátorov: Li-Pol (Li-Po), Li-Ion, Li-Fe (Li-Fe-Po4), Li-HV. Rozdiely sú vo vnútornej konštrukcii a vlastnostiach. Tieto akumulátory všeobecne netrpia tzv. pamäťovým efektom", nemusia sa pred nabíjaním vybíjať a majú malé samovybíjanie.
Vo vysoko výkonných RC modeloch áut, lietadiel či vrtuľníkov sa najviac používajú akumulátory Li-Pol (nominálne napätie 3,6 -3,7V na článok), ktoré majú schopnosť vydaľ veľa energie v krátkom čase. Daňou za vysoký výkon je konštrukcia, ktorá je z "mäkkých vankúšov" a pri nesprávnom používaní, alebo preťažením hrozí riziko poškodenia a samovznietenia týchto akumulátorov. Preto je nutné ich neustále kontrolovať a chrániť pred poškodením.
Poznámka: Li-HV (Li-Pol HV) je najnovším typom Li-Pol akumulátorov, ktorý má zvýšené maximálne nabíjacie napätie na 4,35 V na článok a tak je možné do akumulátora dostať približne o 15-20% energie viac ako pri Li-Pol.
V modeloch menej náročných na veľké množstvo energie (RC tanky, trucky, crawlery), sa stále častejšie používajú akumulátory typu Li-Ion (nominálne napätie 3,6 -3,7V na článok), ktoré majú pri správnom používaní veľmi dobré vlastnosti, hlavne lepšiu výdrž. Sú odolnejšie než Li-Pol a užívateľsky príjemnejšie.
Ďalším druhom je Li-Fe (Lithium-železo-fosfátový), ktorý zvyšuje hlavne bezpečnosť prevádzky. Pracovné napätie týchto článkov je 3 - 3,3 V. Používajú sa obvykle ako prijímačové, alebo vysielačové.
Všetky Li-XX akumulátory:
- majú vzhľadom na svoje chcemické zloženie rozsah pracovných teplôt cca od 5° do 40 °C.
- podliehajú starnutiu a strate vlastností aj bez ohľadu na to, či sú používané, alebo nie.
- sú citlivé na rovnaké nabitie všetkých článkov v sade, preto sa odporúča nabíjanie kvalitnou nabíjačkou s balancérom.
- sú citlivé na podbitie pod 2,7V
- sú citlivé na teplotu okolia, pri nízkej teplote rýchlo strácajú výkon
- sú citlivé na zásady správneho zaobchádzania s nimi a pri podozrení na poškodenie ich musíte vyradiť z prevádzky a nechať ich ekologicky zlikvidovať.
Dobrá rada: Lacné sieťové alebo USB nabíjacie adaptéry aké sú zvyčajne prikladané k hotovým RC modelom slúžia hlavne na prvotné vyskúšanie a príležitostné nabíjanie. Pre kvalitné pravidelné nabíjanie akumulátorov je najlepšie kúpiť nabíjačku s programovateľnými parametrami nabíjania. Predĺži to životnosť akumulátorov a ušetrí to vaše peniaze.
Príklad výpočtu nabíjacieho času: Ak používate lacný nabíjací adaptér, približnú dobu nabíjania vyrátate tak, že kapacitu akumulátora (napríklad 2000 mAh) vydelíte výstupným výkonom nabíjacieho adaptéra (uvedený na typovom štítku adaptéra, napríklad: Output 350 mA), a výsledné číslo znamená dobu nabíjania úplne vybitého akumulátora. Príklad: 2000 : 350 = 5,7 hodiny. Menej vybitý akumulátor sa bude nabíjať kratšie. Nenechávajte ale nabíjať dlhšie, prebíjanie škodí akumulátoru.
Užívateľské rady:
Štandardné nominálne napätie monočlánku typu Li-Pol je 3,7V. Plne nabitý dosiahne 4,2V. Každá Li-Pol akumulátorová sada, teda dvoj a viac článkový akumulátor, by mala mať dva hrubšie silové káble (červený a čierny) slúžiace na pripojenie batérie k zariadeniu a zväzok tenkých servisných káblov, slúžiacich pre diagnostiku a riadenie procesu nabíjania. Najväčšou slabinou Li-Pol akumulátorov je citlivosť na úplne rovnaké nabitie všetkých článkov v sade. Ak z nejakého dôvodu napríklad v trojčlánkovom akumulátore nabijete jeden článok viac a iný menej, pri používaní batérie dôjde k tomu, že sa menej nabitý článok vybije skôr. Ak jeho napätie klesne pod 2,7V dochádza obvykle k zničeniu článku a to znamená koniec pre celú sadu. Preto ak chcete aby vám Li-Pol akumulátor dobre slúžil, nabíjajte ho vždy na programovateľnej nabíjačke v režime Li-Pol, ktorá nabíja cez silový kábel a vyrovnáva napätie článkov (balancuje) počas nabíjania tak, aby na konci boli všetky články v sade dokonalo rovnako nabité. Výrobcovia modelov prikladajú do RTR sád jednoduché nabíjačky, ktoré nabíjajú Li-Pol akumulátory cez servisné káble, aby zabezpečili ako-tak správne nabitie, ale je to nespoľahlivé.
Nikdy ich neskladujte úplne vybité. Kvalitné programovateľné nabíjačky majú program "storage", ktorý nabije Li-Pol akumulátor tak, aby sa potom dal dlhodobo skladovať. Ak nemáte nabíjačku s takým programom, tak nabite akumulátor na 75% (3,8V na článok) a až potom ho odložte.
Mali by ste vedieť, že Li-Pol akumulátory sú citlivé na nárazy a akékoľvek poškodenie. Vždy s nimi zaobchádzajte opatrne a dbajte aby vám nespadli na zem, prípadne po každej havárii modelu skontrolujte stav akumulátora.
V prípade RC áut používajte Li-Pol akumulátory v plastových púzdrach označených Hardcase.
Uistite sa, že váš ESC regulátor má nastavený Li-Pol režim, ktorý stráži napätie akumulátora a včas ho odpojí, aby nedošlo k jeho podbitiu. Ak používate ESC regulátor, ktorý nemá Li-Pol režim, tak použite aspoň malý externý detektor napätia so sirénkou.
Typickým prejavom poškodeného Li-Pol akumulátora je nafúknutie do podoby „vankúša“. Mierne nafúknutie sa dá ešte ignorovať a pri opatrnej manipulácii môžete batériu ďalej používať. Ak je však akumulátor nadutý „na prasknutie“ tak je už nebezpečný a urýchlene ho odneste do zberného dvora. Pozor, nikdy nepodceňujte nebezpečnosť nafúknutého, alebo inak poškodeného Li-Pol akumulátora. Môže začať horieť a hrozí poškodenie majetku, alebo zranenie. Aj preto sa odporúča nabíjať Li-Pol akumulátory vždy „na dohľad“ a položené na nehorľavej podložke. Vyrábajú sa preto špeciálne nabíjacie a prepravné obaly pre Li-Pol akumulátory.
Pri jazdení, či lietaní v teplotách pod 10oC udržujte pred použitím akumulátor na teplom mieste (vyhriaty interiér auta, vnútorné vrecko bundy...). Mráz týmto akumulátorom vyslovene nerobí dobre.
Životnosť akumulátora je závislá od spôsobu jeho používania, vybíjania, nabíjania a skladovania. Vplyv má aj teplota okolia, prípadné prehriatie, alebo podchladenie akumulátora. Obvykle sa životnosť ráta na počet nabíjacích cyklov 30 - 50 a nie na čas. Životnosť môže byť podstatne kratšia než 2 roky. S rastúcim počtom cyklov začne klesať "výkon" akumulátora, to znamená, že budete jazdiť kratšie než keď bol nový. Keď akumulátor zostarne, narastie jeho vnútorný odpor a takzvane zmäkne. Pri nabíjaní síce bude vykazovať nabitú kapacitu, ale výkon bude nízky.
Akumulátor je spotrebný výrobok. Pod záruku spadajú len výrobné vady (ak sú, obvykle sa prejavia okamžite pri prvom použití). Klesajúca kapacita, alebo celkovo zhoršené vlastnosti spôsobené používaním, alebo dlhodobým skladovaním, nie sú predmetom záruky. Akumulátor s napätím nižším než 2,7V na článok spôsobeným nesprávnym používaním, sa nedá reklamovať.
Poznámka k odolnosti voči vode: Produkt označený výrobcom ako vodeodolný (WP, waterproof, water resistance) je zvyčajne schopný odolať krátkodobému pôsobeniu striekajúcej vody, napríklad prebehnutie po mláke, krátkodobé jazdenie po mokrej tráve, v slabom daždi, po snehu a podobne. POZOR! Vodeodolný, neznamená vodotesný! Vodeodolný produkt nie je schopný znášať pôsobenie vyššieho stĺpca (tlaku) vody, čo znamená, že nie je možné takýto produkt napríklad ponoriť pod hladinu vody. Pre dosiahnutie vodotesnosti v prípade vodeodolného produktu sa odporúča buď použiť napríklad prípravok Nanoprotech, alebo umiestniť zariadenie do dokonalo utesneného obalu.
Len výrobky zreteľne označené ako vodotesné s výrobcom zaručenou vodotesnosťou do zreteľne vyznačenej hĺbky ponoru (vodného stĺpca, vodného tlaku apod.), je možné ponoriť na dlhší čas pod hladinu vody.
mierka zmenšenia | 1/10 |
---|---|
odporúčaný vek | od 14 rokov |
prevedenie | RTR |
verzia | brushless pohon |
Dodatočné parametre
Kategória: | Monster trucky EXPERT |
---|---|
Záruka: | 2 roky |
? Mierka: | 1/10 |
? Prevedenie: | RTR |
? Odporúčaný vek: | od 14 rokov |
? Verzia: | Brushless pohon |
Vrátane batérie: | Ano |
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
Nemecký výrobca kvalitných RC modelov áut rôznych kategórií, hlavne terénnych ako sú buggy, truggy, monster a expedičné. V ponuke má aj RC lode a drony.